Dr. Udvardy György érsek mutatott be március 10-én, pénteken délelőtt szentmisét a Veszprém Vármegyei Büntetés-végrehajtási Intézet Isteni Irgalmasság-kápolnájában.
 
Nagyböjtben vagyunk, ahol az egyház húsvétra készít fel bennünket, hogy méltó módon tudjunk ünnepelni a feltámadást, az újjáteremtést, Istennek a szabadságát. Ennek keretében bűnbánatra indít bennünket. Rászorulunk mindannyian. A színeváltozás eseményére utalva, azt látjuk ebben a történetben, hogy Jézus Krisztus megmutatja az Ő Isteni dicsőségét, Isteni arcát – addig pedig emberként látják. Nem tűnik úgy, hogy könnyű lenne elfogadni, hogy Ő Isten, de megmutatja. Nagyon szükséges, hogy mi is higgyük el magunkról, egymásról is, hogy isteni arcunk van. Az, ami látszik, az nagyon sokszor emberi, töredékes, törékeny. Sokszor így ítéljük meg egymást is, de isteni arcot hordozunk, és ez az, ami a mi igazi arcunk. -mondta köszöntőjében a főpásztor.
 
Udvardy György érsek atya homíliájában kiemelte, hogy Isten feltétel nélküli szeretete tud megbocsátani, gyógyítani. “Nyilvánvalóan bűneink következményeit, terheit hordoznunk kell. Jóvá kell tenni hibáinkat, javítani, ez nem kérdés. De az Isten a szívemben meg tud bocsátani, el tudja törölni a bűnt, és újjá tudja teremteni a szabadságomat. Ez óriási. Nem az vagyok, aki a bűn elkövetésekor voltam – indulattal, dühvel, bűnnel -,hanem Isten újjá teremt. Ez egy út. Nyilvánvalóan nem egyszerű senkinek sem, mindenki a maga útját járja itt az intézetben, de ezen az úton lehet növekedni. Szántó Attila diakónus, és az atyák is ebben tudnak segíteni. Élni kell ezzel a lehetőséggel. Isten gyógyítani akar, Isten szabaddá akar tenni, Isten megbocsátja a bűnt, és Isten saját elrontott élettörténetemet javamra tudja fordítani. Ezt hinni kell.”
 
A szentmise végén érsek atya mindenkit arra biztatott, hogy minél többen éljenek a nagyböjti bűnbánat kegyelmével. Áldozatvállalással, könyörgéssel és jó cselekedetekkel fejezzük ki Isten iránti szeretetüket. 
 

 

 
A teljes prédikációt itt olvashatják:
 

Három szentírási szakaszra szeretnék röviden utalni, amelyeket az imént hallottunk.

A szentmisében és amikor egyénileg is olvassuk a Szentírást, akkor mindig megérint bennünket, hogy Isten üzenete éppen nekem szól. Nem valami régi, két-háromezer éves szöveget olvasunk fel, hanem ez most szól, most szólít meg engem. Így hallgattuk akár az evangélium tanítását, az ószövetségi tanítást, de a zsoltárt is, amit közösen énekeltünk, amikor megvalljuk, hogy gyenge vagyok, gyógyíts meg engem, Uram! Nekünk szól. Itt van ez a gyönyörű példabeszéd a gonosz szőlőmunkásokról. A történet az, hogy valaki vásárol szőlőt, gondozza, bekeríti, rábízza a munkásokra, és aztán megy időben, hogy elkérje a díjat, vagy a termést és ők nem adják oda. Az egyik szolgát megverik, a másikat kidobják a kerítésen kívül.  Az emberben ott van a gondolat, hogy nos, mit kellene csinálni ezekkel a szolgákkal? Merthogy gonoszak, merthogy igazságtalanok. Komoly bűnt követnek el. Az emberi erőfeszítés az lenne, hogy gondolkodunk, küldünk még szolgákat, többet, és akkor majd igazságot teszünk. Az evangélium azonban nem ezt mondja. Azt mondja, hogy a szőlőskertnek az ura elkezd gondolkozni: mit tegyek? Azt mondja, tudom már, mit teszek, egyszülött fiamat küldöm oda, őt majd minden bizonnyal tisztelni fogják. Kedvünk lenne ebbe a történetbe úgy belekiáltani, beleszólni, hogy ne küldd a fiadat, mi tudjuk, hogy mi lesz a vége. Miért? Mert tudjuk, hogy milyenek vagyunk. Mert tudjuk, hogy gyengék vagyunk, hogy szűk látókörűek, tudjuk, hogy önzés vezet bennünket. Tudjuk, hogy úgy “akarunk”, ami bennünket nem illet meg: ne küldd oda a fiadat – és odaküldi a fiát. Pontosan az történik, amire számítani lehet. Megölik. Jézus Krisztus ez a fiú.

Jézus Krisztust nem általában az emberiség bűne ölte meg, nem általában az ember, hanem nagyon konkrét emberek, konkrét bűnöket elkövetve, mint mi.
De az Isten odaküldi az Ő fiát. Miért? Mert gyengeséggel is szeret bennünket, gyengeségünkben, betegségünkben, bűneinkben is szeret bennünket. Semmi más nem tud gyógyítani bennünket, csak az, ha valaki szeret. Csak a bátor szeretet tud bennünket életben tartani. Ez erőt ad nekünk a nagyböjtben is, erőt ad nyilvánvalóan a fogvatartás idején is, hogy a méltóságot, az Istentől kapott ajándékot, kincset ne adjuk fel! Ne akarjunk pusztán emberi szempontból gondolkozni, ha így teszünk, akkor igazságot akarok venni, akkor el akarom venni, meg akarom szerezni, akkor kizárólag én magam akarok érvényesülni. Ami nem jó. Éppen arra akar vezetni bennünket nagyböjtben a Jóisten, hogy higgyük el, Ő szeret bennünket, Ő új élettel akar megajándékozni és annyira szeret, hogy a Fiát küldi értem. Pedig én követtem el a bűnt. Ő pedig Fiát küldi értem. Nem tudjuk ezt másképp megérteni, csak a szeretetben., 

Ilyen szempontból nagyon érdekes az ószövetségi olvasmány. József története nagyon ismert. A legkisebbik fiú, akit szeret az apja, kedves számára, a többiek pedig féltékenyek. Miért különb Ő, a legkisebb? Aztán dühösek is rá, ezért elhatározzák, hogy megölik. Ezt is ‘akarják’ tenni, mígnem az egyik testvér azt mondja, hogy ne öljük meg, ne tapadjon vér a kezünkhöz, hanem adjuk el. Adjuk el az idegen kereskedőknek – ez is történik, eladják. A történet úgy folytatódik, hogy éhínség idején a tizenkét – most már csak tizenegy – testvér elmegy Egyiptomba. Ott van gabona, ott van ennivaló, majd akivel ott találkoznak, nem ismerik föl: azzal a Józseffel találkoznak, akit ők eladtak-a testvérükkel.. Próbára teszi őket, majd a végén föltárul: hát nem ismertek meg? Én vagyok az, József, akit ti eladtatok. Hogy van atyánk – él-e még? Ezután elhozzák Izraelből Egyiptomba, mert ott volt akkor a bőségnek az ideje, elviszik az Atyát, és így tulajdonképpen a választott nép életben marad. Majd aztán tudjuk a történetet, húsvétkor ezt ünnepeljük, hogy kivonulnak Egyiptomból, mert szolgasággá válnak, visszamennek az ígéret földjére. Egy nyilvánvaló gaztett, egy nyilvánvaló bűn, egy nyilvánvaló igazságtalanság – a testvér eladja a testvérét, egy idegennek -, ez bűn. De hogyan tud ebből, a bűnön keresztül az Isten életet fakasztani? Nem azért, mert a bűn jó, hanem azért, mert az Isten hatalma még ennél is nagyobb. Majd a történetben, a folytatásban a választott nép nagy néppé lesz – ezt látjuk aztán Jézus Krisztusban. Ez a két szentírási szakasz teljesen rólunk szól. Mert mi vagyunk azok, akik nem akarjuk odaadni a gazdának az őt megillető termést, mi vagyunk azok, akik a figyelmeztetését rosszul kezeljük, mi vagyunk azok, akik eladjuk a testvérünket, mert féltékenyek vagyunk, mi vagyunk, akik hasznot akarunk húzni a testvérből, és Isten jóra fordítja a sorsunkat. Megbocsát és jóra fordít. Ezek után van ott, amit a zsoltárban imádkoztunk: elismerem Uram, hogy gyenge vagyok, gyógyíts meg engem. Szeretnénk javulni, megváltozni, növekedni. Hányszor érint bennünket a kicsinyhitűség: de nem vagyok képes, gyenge vagyok, beteg, erőtlen. Hányszor próbáltam már megjavulni és nem sikerült. Most miért sikerülne? Gyógyíts meg engem, Uram, mert gyenge vagyok. Elismerem, hogy gyenge vagyok, elismerem, hogy nem mindig vagyok ura önmagamnak. Elismerem, hogy ez beteggé tesz, és azt is elismerem, sőt kérem, hogy az Istent gyógyítson meg, mert Ő meg tud gyógyítani. Nyilvánvalóan bűneink következményeit, terheit hordoznunk kell. Jóvá kell tenni hibáinkat, javítani, ez nem kérdés. De az Isten – a szívemben – meg tud bocsátani, eltörli a bűnt, és újjá tudja teremteni a szabadságomat. Ez rendkívüli!  Nem az vagyok, aki a bűn elkövetésekor voltam –  indulattal, dühvel, bűnnel -, hanem Isten újjá teremt. Ez egy út. Nyilvánvalóan ez nem egyszerű senkinek sem. Mindenki a maga útját is járja itt az intézetben, de ezen az úton lehet növekedni. Szántó Attila diakónus testvérem, és az atyák ( akik bejárnak szentmisét tartani ) ebben szeretnének segíteni. Élni kell ezzel a lehetőséggel. Isten gyógyítani akar, Isten szabaddá akar tenni, Isten megbocsátja a bűnt, és Isten saját elrontott élettörténetemet javamra tudja fordítani, mint József történetében. Ezt hinni kell.
 
Nagyon fontos Szent Ágostonnak, egy kiváló egyházatyának a mondása, aki azt mondja, hogy az az Isten, aki megteremtett téged nélküled, nem fog üdvözíteni téged. Vagyis, hogy nekünk együtt kell működni a Jóisten jóakaratával. Ebben akarunk segíteni, bátorítani.
 
Hadd mondjak el egy személyes történetet, talán senki nem veszi rossz néven. Nagyon pontosan emlékezem rá. Érettségi vizsga után haza kellett utazni, mert kollégiumban nem lehetett maradni, de valamiért nem tudtam a szüleimhez eljutni, ezért az éjszakát Vácott, a vasútállomáson töltöttem. Jött az éjszaka, néhányan maradtunk, aztán egyszer csak egy idős asszony ült le a közelemben. Elkezdtünk beszélgetni, és aztán tulajdonképpen az egész éjszakát ott töltöttük, mert csak reggel ment tovább a vonatom, ő pedig elárulta, hogy azért jött az ország távoli részéből, mert a fia a váci börtönben van. Jött, hogy meglátogassa és a következőket mondta: a fiam elrontotta az életét. A fiam tönkretette a kapcsolatait a testvérekkel, a családjával, mindenkivel. Senkije nem maradt, de én, az anyja még vagyok számára, és én szeretem, ezért jöttem látogatni.  Minden, ami a szeretetből fakad, az életre vezet. Nyugodtan mondhatom, hogy egy életre megjegyeztem – talán ilyen hosszú időtávlatból mondhatom is. A szeretet tud bennünket életben tartani. Talán van ilyen szerető kapcsolatunk, de hogyha nem lenne, akkor is az Úristen szerető kapcsolata éltetni akar bennünket.
 
Higgyük el, hogy a nagyböjtben van lehetőség, van idő változni, van idő fejlődni, növekedni, és van idő elhinni magunkról, hogy az Úristen végtelenül szeret bennünket. Imádkozzunk ezért.
 

Comments are closed.



Ugrás az oldal tetejére »