November 18-án hajnalban Fuchs Tibor atya vezetésével indultunk a Szentföldre. A csoport magját az ajkai hívek alkották, akikhez az ország több tájáról csatlakoztak a zarándokok. Megérkezésünk után Tel-Avivban rövid városnéző túrát tettünk. Délután Jaffa óvárosát tekintettük meg, amely ma újjáépítve művésznegyedként működik. Jaffához köthető Jónás próféta, aki az itteni kikötőből indult Ninivébe. Péter apostol is itt kapott égi jelet a keresztény hit terjesztésére. A délutáni szentmisét is a Szent Péter templomban tartottuk. A következő napon a Genezáreti-tó környékét jártuk be. A part mentén található a Szent Péter Primátusa templom vagy más néven Mensa Christi – Krisztus asztala. Jézus itt mondta Péternek: ,,Legeltesd juhaimat!” A reggeli szentmisét a templom kertjében, a II. János Pál oltárnál tartottuk. Ezután a Nyolc boldogság hegyén álló Üdvösség templomát látogattuk meg, ahol Jézus elmondta a Hegyi Beszédet. A nyolcszögletű templom a nyolc boldogságot idézi. A következő utunk Tabghába, a kenyér és halszaporítás csodájának helyszínére, illetve az ennek tiszteletére emelt templomhoz vezetett. Itt megcsodálhattuk a bizánci mozaikpadlókat, az oltár előtti hal és kenyér ábrázolást. Kafarnaumban meglátogattuk a Jézus korabeli és a később erre épült zsinagóga romjait. Jézus itt lakott Péter házában és tanított a zsinagógában. Péter háza fölé egy új, modern formájú templom épült. Ebédre megkóstoltuk a környék specialitását, a Szent Péter halat. A délutáni programban hajókirándulás szerepelt, majd meglátogattuk Yardenitet, a Jordán folyónál lévő keresztelő helyet. A harmadik napot Názáretben, a Mária-kút megtekintésével kezdtük. Ezután  az egyik legrégebbi városba, Akkoba utaztunk, amely a keresztes lovagok emlékét őrzi. Itt bejártuk a keresztes lovagok  erődítményét, a misztikus alagutakat. További utunk a szép Haifa városába vezetett, melynek közelében a Karmel-hegy található. Itt először megnéztük az érdekes kialakítású Bahai kertet. Ezt követően pedig ellátogattunk a karmelita kolostorba és a Stella Maris templomba, ahol a vasárnapi szentmisét tartottuk. A napot Názáretben fejeztük be, ahol meglátogattuk az Angyali Üdvözlet templomát. A Mária háza fölé épült, fényben pompázó bazilika beragyogta a názáreti égboltot. A következő napon utunk Jézus első csodatételének helyszínére, Kánába vezetett. A Csoda Temploma 1879-ben épült egy VI. századbeli szentély romjaira. Nagy valószínűséggel itt állt valaha a zsinagóga, ahol a mennyegzőt tartották. A szentmise keretében a jelenlévő házastársak megújították esküjüket, majd áldásban részesültek. A következő állomás a Tábor-hegy, Urunk színeváltozásának helye volt. Az Átváltozás bazilika egy bizánci és keresztes templom romjaira épült. A szentély kupolájának különlegessége az Átváltozás arany mozaikból kirakott ábrázolása. Séta közben megcsodálhattuk a gyönyörű Tábor-hegyi panorámát. Délután Ein Karembe mentünk. Itt lakott Erzsébet, Mária unokatestvére, akit a Szent Szűz meglátogatott. A Látogatás templomában lévő freskók Szűz Mária látogatását ábrázolják. A templom kertjének falán a Magnificat olvasható számos nyelven, többek között magyarul is. Az ötödik napot Jeruzsálemben töltöttük. Az Olajfák hegyéről gyönyörű kilátás nyílt az Óvárosra.  Az Olajfák hegyéről lesétálva megálltunk a Dominus Flevit templomnál. Ezután a Getsemani kertben lévő Nemzetek Templomába látogattunk, ahol meghitt szentmisén vehettünk részt. Ezen a helyen töltötte Jézus utolsó éjszakáját, itt árulta őt el Júdás. Az oltár előtti Agónia sziklát, melyen Jézus imádkozott és vérrel verejtékezett, kovácsoltvas töviskorona veszi körül. Innen továbbmenve megtekintettük a Bethesda fürdő romjait, majd a kitűnő akusztikájú Szent Anna templomban csoportunk tagjainak ajkáról felcsendült ősi énekünk, a Boldogasszony Anyánk. Ezután következett zarándokutunk legfelemelőbb része, a jeruzsálemi Keresztút. Végigjártuk a Via Dolorosán Jézus szenvedésének helyeit, a Keresztút stációit. Itt vitte Jézus a keresztjét a Koponyák hegyéig, a mai a Szent Sír bazilikáig, megfeszítésének és sírbatételének helyszínéig. Az egyes stációknál meghatódva és emelkedett lélekkel imádkoztunk: „Imádunk Téged Krisztus és áldunk Téged, mert szent kereszted által megváltottad a világot!” A Szent Sír bazilika a Golgota sziklája és Jézus sírja fölé épült, az utolsó öt stációt foglalja magába. Maga a Szent Sír (Feltámadás sírja) a kereszténység legszentebb helye, amely a bazilika centrumában egy gazdagon díszített rotunda közepén, díszes baldachin alatt áll. A sírkamrában 3-4 ember fér el imádkozva. Mi is hálát adtunk az Úrnak, hogy ezen a szent helyen találkozhattunk a Megváltóval. A hatodik nap délelőttjét Betlehemben, Jézus születésének helyszínén töltöttük. A Pásztorok mezejének bejáratánál az angyali híradásra emlékeztetve hirdeti a felirat: „Gloria in excelsis Deo” (Dicsőség a magasságban Istennek). Itt szabadtéri szentmisén vettünk részt a Pásztorföld templom kertjében. Ezt követően a Születés bazilikáját látogattuk meg, amely a legrégebbi megmaradt templomok közé tartozik. A templom belsejében lépcső vezet le a születés barlangjába, ahol Jézus születésének helyét ezüst csillag jelzi. Meghatódva érintettük meg a szent helyet. Ezután a szomszédos Szent Katalin templomot néztük meg, ahol a latin pátriárka az Éjféli misét celebrálja. A délutáni program egy kis fürdéssel folytatódott a Holt-tengernél. A 420 méterrel a tengerszint alatt lévő Holt-tenger a föld legmélyebb pontja és a világ egyik természeti csodája. A Holt-tenger vizének nagyon magas a sótartalma, ezért a víz mindenkit fenntart a felszínen. A fürdés után Jerikóba vitt az utunk. Annak idején Jézus Jeruzsálembe vezető útján Jerikón ment keresztül, ahol találkozott Zakeussal, a vámszedővel. Jerikó közelében található a Megkísértés hegye is, ahol Jézus negyven napon keresztül böjtölt. Az evangéliumi helyek meglátogatása minden keresztény ember számára nagy élményt jelent. Istennek hála, ez a zarándokút most valósággá válhatott és szerencsésen megjártuk a Szentföldet. Szívünkbe-lelkünkbe bevéstük a megváltó Jézus alakját, akit hazahoztunk itthoni testvéreinknek is.  Várjuk a következő zarándoklatot! Köszönjük Tibor Atya!

Hajdú Balázs

Comments are closed.

Ugrás az oldal tetejére »