Emberré és szentté nevelni

A Piarista Rend Magyar Tartománya és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem közös konferenciát rendezett a Gravissimum educationis, vagyis a II. Vatikáni Zsinat nevelésről szóló nyilatkozatának 60. évfordulója alkalmából. A kétnapos tanácskozás célja az volt, hogy újraértelmezze a katolikus nevelés alapelveit a 21. század kihívásainak tükrében, és rávilágítson arra, miként tud az Egyház emberformáló küldetése megmaradni a gyorsan változó világban.

A november 6-i plenáris napon Udvardy György veszprémi érsek, Zsódi Viktor piarista tartományfőnök, Birher Nándor, a PPKE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar dékánja, valamint Szűts Zoltán, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Pedagógiai Karának dékánja tartottak előadást.

Udvardy György érsek: „A nevelés a jövő építésének eszköze”

Dr. Udvardy György veszprémi érsek előadásában az Egyház neveléssel kapcsolatos küldetését teológiai és antropológiai távlatba helyezte. Rámutatott, hogy a nevelés mindig a jelenben zajlik, de a jövőt formálja, ezért csak akkor tud hiteles lenni, ha szilárd alapokra épül: a teremtés, a megváltás és a remény hármas valóságára.
„A növendéknek meg kell tanulnia emberré válni Krisztus teljességének mértékében – ez az életszentség útja” – fogalmazott az érsek.

Hangsúlyozta, hogy a nevelés a Szentlélek műve, aki az értelem, a bölcsesség és a bátorság Lelke, s aki segít az emberi életet újjáteremteni. A mai kor azonban új kihívásokat állít: a bizalom elvesztése, a tudás értékének relativizálódása, a hitelesség hiánya mind próbára teszik az oktatást és a pedagógust. Érsek atya szerint éppen ezért a hiteles tanúságtétel a nevelő legnagyobb ereje: „A pedagógus akkor tud formálni, ha maga is Krisztus tanítványa.”

György érsek kiemelte, hogy a nevelésnek isteni dimenzióban kell maradnia, mert csak így őrizheti meg tágasságát. A szentségi pedagógia segít a bűn által elhomályosított látás megtisztításában, a liturgia pedig az Istennel való találkozás élményét közvetíti. Különösen fontosnak nevezte a bizalom légkörének tudatos építését: hinni a fiatalok képességeiben, miközben őket is meg kell tanítani bízni a felnőttekben és a jövőben.

Udvardy György a hagyomány szerepét is hangsúlyozta: a tradíció nem pusztán örökség, hanem iránytű, amely identitást és közösséget ad.
„A hagyomány tiszteletet ébreszt, identitást ad, és lehetőséget teremt új tradíciók megszületésére is” – mondta.
Az érsek előadását az a meggyőződés hatotta át, hogy a nevelés és az evangelizáció egymásba fonódik: mindkettő az igazság és a szentség szolgálata, amelyben az ember Isten pedagógiáját követi.

Birher Nándor dékán: „A nevelés középpontjában a személy méltósága áll”

Dr. Birher Nándor, a PPKE Bölcsészettudományi Karának dékánja a Gravissimum educationis teológiai alapvetéseit bontotta ki, rámutatva, hogy a nevelés célja az ember teljes kibontakoztatása Isten terve szerint.
„A nevelés nem csupán tudásátadás, hanem morális, lelki és közösségi folyamat, amely az ember Istenhez, másokhoz és önmagához való kapcsolatát formálja” – hangsúlyozta.

A dékán kiemelte: az Egyház világszerte több mint hetvenmillió tanulót nevel, ami önmagában is jelzi a katolikus oktatás egyetemes jelentőségét. Magyarországon is nő az egyházi intézményekben tanulók száma, ami annak köszönhető, hogy a hit és a tudás egysége stabil értékalapot kínál a fiatalok számára. Birher Nándor szerint a katolikus iskola nem elitista tér, hanem olyan közösség, amelyben a hit a tudással együtt a személyiség növekedését szolgálja.

Rámutatott, hogy a modern oktatási trendek gyakran a mérhetőség és a teljesítmény bűvkörébe szorítják a nevelést, holott az ember nem csupán anyagi vagy intellektuális lény, hanem Isten képmása, akinek méltósága sérthetetlen.
A keresztény nevelés célja tehát az, hogy az ember növekedjék Krisztusban, és eljusson az élet teljességének felismerésére.

A dékán Ferenc pápa gondolatát idézve emlékeztetett: „A nevelés nem az egyéni sikerhez, hanem az emberibb és testvéribb világ építéséhez vezet.”
A katolikus oktatás így nem csupán tudást ad, hanem reményt és közösséget teremt – a család, az iskola és az Egyház összefonódó felelősségében.

A konferencia előadói egyetértettek abban, hogy a nevelés az Egyház egyik legszebb, ugyanakkor legfelelősségteljesebb küldetése: emberré és szentté nevelni a fiatalokat.
Ebben rejlik a Gravissimum educationis üzenetének ma is érvényes lényege – és ebben áll az Egyház reménye a jövő nemzedékei számára.

Fotó és forrás: Magyar Kurír

További hírek

Megszakítás