Érsekségi ékességek 151. rész

Az ötvösi Kisboldogasszony-templom

A jelenleg Dabronchoz tartozó Ötvös Kisboldogasszony titulusú barokk templomának jogállása filia: korábban a csabrendeki-, 1769-től a gógánfai plébánia ellátásában működik. A középkori Ötvös falu templomos hely és már a korai középkorban lakott volt. A település Dabronc neve a 13. században jelenik meg. A török korban a falu elnéptelenedett, templomát azonban még a ’60-as években is használhatták, erre utal egy 1665-ös évszámmal és „Oetvos” felirattal ellátott bekeretezett hímzés, A középkori templom 1690-ben már csak templomromként szerepel az összeírásban.

A mai barokk templomot építő házaspár koronás kettős címere a homlokzaton: balra a Szegedy-, jobbra a Rosty-családé. (Fotó: Simon Anna, 2025. augusztus)

A középkori templom és azt körülvevő temető helyén épült a barokk templom, az 1778-as egyházlátogatási jegyzőkönyv szerint „harminc évvel korábban”, tehát 1748 táján Boldogságos Szűz Mária születése tiszteletére. Építtetője Mezőszegedi II. Szegedy Ferenc volt. A ma álló templomot a tornyon olvasható 1780-as évszám és építészeti formái keltezik a század második felére. A homlokzaton látható címer az építtető házaspár személyére utal. Szegedy II. Ferenc fia, II. Ignác (1736–1796) 1773-ban vette feleségül a Vas megyei Kámon az előkelő és jómódú nemesi családból származó Barkóczi Rosty Katalint.

A tornyos főhomlokzat a háború utáni években (Fotó: VFKL Archív …..)

A településen átmenő út kanyarulatában, kis dombon áll a keletelt késő barokk templom. A szentély mögött középkori temetőt azonosítottak a régészek. A háromrészes főhomlokzat középső szakaszában nyílik a kőkeretes bejárat, felette magas attikafalon emelkedik az órapárkányos, hagymasisakos torony. Az attikafal ad helyet az építtető házaspár kettős kőcímerének. A homlokzatokat lizénák és mélyített tükrök tagolják, egységesen körbefutó lábazat és tagolt koronázópárkány fogja össze a szabálytalan görögkereszt alaprajzon tagolt tömegű templomtestet. A toronyaljból modern vasrácson át kétszakaszos hajó nyílik, csehsüveg-boltozatát a hevedereken és a záradékban egyszerű profilú keretezés tagolja. Az első szakasz felét a falazott, hasábos pilléreken és kosáríves boltíveken nyugvó, egyenes mellvédű orgonakarzat foglalja el. A tágas egyhajós hosszházhoz kosáríves diadalív közvetítésével keskenyebb, kívül-belül szabálytalan poligonális, nyújtott szentély csatlakozik.

A szentély és előtte a kétszintes bővítmény sekrestyével, oratóriummal(Fotó: Simon Anna, 2025. augusztus)

A második szakaszban a hajóhoz mindkét oldalon, de eltérő alaprajzú bővítmény csatlakozik. A déli nagyobb kiugrású, kétszintes: a földszinten sekrestyével, az emeleten oratóriummal, azaz kegyúri karzattal, amely kívülről, a nyugatról nyíló falépcsőn át megközelíthető. A karzat a belsőben nem bontja meg az egyhajós teret: a földszinten széles festett fakeretes ajtóval, az emeleten mellvéd felett a falszakasz teljes szélességét elfoglaló négyszárnyú ablakkal nyílik. Az északi toldalék egy mellékkápolna, amely azonban teljes magasságában árkádívvel nyílik a hajóra. Az oltár „keresztirányban”, az északi végfal előtt kapott helyet, a keleti falon a hajó nyílássorába illeszkedő állótéglány, íves záradékú ablak nyílik. Az alatta lévő falmezőben – mindkét oldalon – ovális mélyített tükör látható.

A főszentély és a diadalív előtt az oratórium (Fotó: Simon Anna, 2025. augusztus)

A mellékoltár nem összetartozó elemekből áll. A menza azonos alakítású a főoltáréval: egyenes oldalú falazott tömb, az épülettagoló elemekkel rokon, vakolatból képzett plasztikus klasszicizáló későbarokk (copf) díszítményekkel, fehérre meszelve. Az oltár felépítménye azonban a menzánál korábbi, faragott, márványmintás festésű, aranyozott fa. Két szakaszra tagolódik: az alsó lábazati sáv felett pilaszterekkel és enyhe ívvel rézsűsen előreugró szabadon álló oszloppal keretezett, a középrészt Szent Flórián olajképe foglalja el. A szélső építészeti tagozatokat párkány zárja, az oltárkép felett a készíttető faragott festett címere átnyúlik a felső, oromzatos szakaszba, ahol a párkányszakaszokra támaszkodó, azok ívelten előreugró vonalát követő voluták fogják közre az oromzatot, amelyet törtvonalú, kosáríves záradékú párkány koronáz.

Az északi mellékkápolna a barokk Szent Flórián oltárral (Fotó: Simon Anna, 2025. augusztus)

Az oromzatban lant-alakú keretben Szentháromság-olajkép található. A párkányon térdeplő angyalpár, köztük egy-egy puttófej, legfelül sugárkoszorúba foglalt Isten szeme applikáció figyelhető meg. Egy részlet talán arra utal, hogy nem az eredeti összeállításban látjuk a retablót sem: a Szent Flórián-kép kosáríves záródású kerete nem illeszkedik a számára kihagyott szegmensíves nyílásba.

Kettős címer az északi oldalkápolna barokk oltárán. Bal ovális mezőben a Szegedy-családé, jobbra Szegedy Ferenc második feleségének, Medgyesi Somogyi Rozáliának családi címere. (Fotó: Simon Anna, 2025. augusztus)

Figyelemre méltó az oltáron elhelyezett kettős címer is. A két ovális pajzsot lombkoszorú övezi, felette további heraldikai jellel. Balra a Mezőszegedy Szegedy-család címerállata, a koronás fekete sas, karmai közt kard és tőr. Jobbra az első barokk templomot építtető II. Ferenc második feleségének, Medgyesi Somogyi Rozáliának címere látható: az előtérben hármas halom, felette pajzs ferdén kék és vörös mezőre osztott, az egyik mezőben felemelt lábával követ tartó daru, a másikban ágaskodó kettős farkú oroszlán, jobbjában kardot tart. Utóbbi még egyszer megjelenik a címer felett. A címer indás-volutás faragott kerete összhangban áll az oltár részleteivel, feltehetően vele egykorú. Ezek alapján valószínű, hogy az első barokk templom oltára, esetleg főoltára lehetett.

Az oltár középrésze és a szélső építészeti tagozatok közt a lábazati zónában egy-egy szoborkonzol található. Az eredeti szobrok azonban hiányoznak, balra feszületet, jobbra egy későbbi Szent Antal-szobrot állítottak ide. A menza szélein további két későbbi, stílusában, kvalitásában nem az oltárhoz illő szobor kapott helyet.

Összkép a főszentélyről a karzataljból (Fotó: Simon Anna, 2025. augusztus)

A főszentély egy lépcsőfokkal emelt szintjén, körbejárható pódiumon áll a főoltár. Menzája a mellékoltáréval egyező kialakítású. Rajta alacsony retablóval egybeépített kupolás tabernákulum található, két karos – modernizált – gyertyatartóval, tetején feszülettel. A retabló két szélső, kis emelkedő volutás bázishoz eredetileg egy-egy térdelő angyal szobra tartozott még, ezeket az 1975. évi egyházmegyei névtár még leírja, a műemléki topográfia 1980-ban tud róla, de hiányzónak írja.

Szűz Mária születése, Stephan Dorfmeister oltárképe, 1791, Sopron. (Fotó: Simon Anna, 2025. augusztus)

Az oltárkép kerete egyszerű vonalvezetésű, klasszicizáló díszítésű, alsó szélén az ív épp az előtte álló tabernákulum formáját követi. A keret szélső egyenes szakaszai falba foglalt egykorú konzolon támaszkodnak. A keret félköríves záradéka felett visszafogott levélfüzér és szalagdísz. A nagyméretű olajfestmény sokalakos jelenetben mutatja be a templom titulusát, Szűz Mária születését, illetve az azt követő pillanatokat, a fürdetésre készülést. A középpontban a kis Mária tekintete egyenesen a nézőre irányul, természetes fény ragyogja körül. A csecsemőt egy előrehajló fiatal szolgálólány fehér lepellel takart kezében tartja a vízmedence fölé. A medence alakja és szerepe egyaránt előrevetíti a keresztelést. Tőlük balra az idős, botjára támaszkodó Szent Joachim tekint fel az égbe. Mögöttük, jobbra fent a félhomályos háttérben a szülőágyon Szent Anna látható, aki szintén az égre tekint, mellette egy segítő asszony az erősítő, forró levest fújja. Szent Anna egyik kezét szívére hajtja, másikkal lefelé mutat a gyermekre, illetve az előtérben tevékenykedő kis csoportra, akik a bölcsőt készítik elő, hosszú kék szalaggal átkötve: a részlet képi utalás Mária kék övére, ezáltal mennybevételére. A másik oldalon két segédkező alak, egyikük törölközőket hoz, a másik – az ószövetségi jövendöléseket tartalmazó – irattekercset olvas. A kép felső negyedét a mennyei szféra foglalja el: komor felhők közt egy angyal mutat a felette megjelenő Atyára, aki jobbjában filigrán jogart tart, baljával a köpenye mély árnyékos öblére mutat, ahol Ádám és Éva apró figurája sejlik fel a Bűnbeesés pillanatában. Az Atya feje fölött jobbra a Szentlélek galambja jelenik meg, a Szentháromság általános ikonográfijának elemei. Így képi elemekkel kap hangsúlyt a hiányzó harmadik személy, ami egyben magyarázza Mária üdvtörténeti szerepét.

A barokk kép történetmesélése, a különböző idősíkok együttes használatával igen tanulságos. Egyrészt apró köznapi részéletekkel – mint a szent szereplőkön kívül a többi alak kortárs öltözete, a bútor és a medence későbarokk részletformái – aktualizálta, közel hozta a jelenetet kora nézőihez, másrészt utalások és képi jelek során át kitágítja és átjárhatóvá teszi az időt, olvashatóvá teszi az üdvtörténetet.

A főoltárkép Stephan Dorfmeister-szignója (Fotó: Simon Anna, 2025. augusztus)

Kisboldogasszony, vagy népi nevén Kisasszony ünnepe szeptember 8., Boldogságos Szűz Mária születésének (latinul: Nativitas Beatae Mariae Virginis) napja. A kép festője Stephan Dorfmeister (1729–1797) bécsi tanultságú festő, a magyarországi barokk falkép- és táblaképfestészet egyik legkiemelkedőbb alakja. Az ötvösi oltárképen olvasható szignója: „Stepha’ Dorffmaister / pinxit Ex Caese, Reg. Vien’ / Accad. Ano 1791. Sopronii”. Szűz Mária születését korábban több alkalommal megfestette már (Türje, Hímesháza, Pécs, Kemenessömjén).

A rokokó padsor részlete (Fotó: Simon Anna, 2025. augusztus)

A templom berendezési tárgyai közül kivételesen szépek a gazdagon faragott rokokó padok a hajóban, illetve egy egyszerűbb a karzaton. Ritka műtárgy-együttest alkotnak a sekrestye márványmintás festésű faragott fa berendezési tárgyai: a gazdagon profilált ajtótok, az eredeti szerelvényeivel megmaradt osztott ablakai, a térdeplő és a kézmosó állvány. Néhány helyen, így a sekrestyében, a padok közt, a toronyaljban és a karzaton még a régi téglapadló látható.

Felújítására 1977-ben több ütemre bontott terv készült, amely a tetőszerkezet teljes cseréjét, a külső vakolat teljes-, a belsőnek pedig mintegy 40–50%-s cseréjét írta elő. Az 1980-as évek első felében készült fényképeken a külső vakolat még igen rossz állapotban látható. Ezt követően kerülhetett sor a homlokzatfelújításra.

További hírek

2025.11.05.

Szent Imre liturgikus emléknapja

November 5-én ünnepeljük Szent Imre herceg liturgikus emléknapját, azt a fiatal szentet, akinek élete és példája ma is különös erővel szól hozzánk.

Megszakítás