Szent Balázs püspök élettörténetét idézzük fel liturgikus emléknapján, február 3-án.

A vértanú püspök emlékezete különösen a névadásban és a népszokásokban él elevenen.

A keszthelyi Ranolder János Római Katolikus Általános Iskola diákjai és tanárai közösen vettek részt a Magyarok Nagyasszonya Plébániatemplomban tartott iskolamisén, amelynek főcelebránsa főtisztelendő Földi István, c. esperes, plébános, lelkiigazgató volt. A szentmise végén a tanulók, pedagógusok és munkatársak Balázs-áldásban részesültek.
A Kiskastély Óvodában főtisztelendő Mezei András plébános, lelkiigazgató és Bacsa Dávid káplán atya által is sor került erre a szép hagyományra: minden óvodás gyermek, pedagógus és munkatárs Balázs-áldásban részesült. Az óvodában a gyerekekkel közösen felidézték Szent Balázs püspök és vértanú legendáját, valamint közösen énekeltek és imádkoztak, kérve Szent Balázs közbenjárását. “Szent Balázs püspök, vértanú közbenjárása által szabadítson meg és őrizzen meg téged az Úr a torokbajtól és minden más betegségtől. Az Atya, a Fiú + és a Szentlélek nevében.”

Balázs a korai kereszténység azon szentjei közé tartozik, akiknek emlékezete a kultuszban, a névadásban és a népszokásokban figyelemre méltó elevenséggel maradt meg, életükre vonatkozóan azonban alig rendelkezünk olyan adatokkal, amelyek történetinek tekinthetők.
Szenvedéstörténete szerint Szent Balázs örmény születésű volt, és olyan példamutató keresztény életet élt, hogy Szebaszte hívő népe püspökké választotta. Balázs erre a Szentlélek indítását követve visszavonult egy hegyi barlangba, innen vezette imádkozva, tanácsokat osztva és gyógyítva a rábízott közösséget. Vadállatok őrizték, háziállatok módjára engedelmeskedve neki.
Azonban nemcsak a keresztények ismerték a barlanghoz vezető utat, hanem Agricola helytartó poroszlói is. A helytartó 316 táján még folytatta Szebasztéban azt a keresztényüldözést, amelyet korábban még Licinius császár rendelt el. A püspök ellenállás nélkül engedte, hogy elfogják, és Agricola bírói széke elé hurcolják. Nem tudták hittagadásra kényszeríteni, a szokásos megkorbácsolás után siralomházba került. Mint előbb barlangjában, a börtönben is sok segítséget kérő ember kereste föl. Rabságában is csodákat tett. Vízbe fojtás általi halálra ítélték, de végül lefejezték.
Kezdetben hallgattak Szent Balázsról a források. Ebből következtethetünk arra, hogy tisztelete nyilvánvalóan nem közvetlenül a halála után kezdődött. Keleten azonban legkésőbb a 6. századtól, nyugaton a 9. századtól már mint a torokbajok ellen védő szentet tisztelték.
Tisztelete a 12. századtól lett általános, mégpedig egy gégedaganat elleni imádsággal kapcsolatban. Később vérzések, hólyagbetegségek, továbbá kelések, kólika, pestis és fogfájás esetén fordultak hozzá.
A késő középkorban a tizennégy segítő szent közé sorolták. Az orvosok, posztókereskedők, gyertyaöntők, fúvós zenészek, énekesek védőszentje, kedvező időjárásért is segítségül hívták.
A balázsáldás mindmáig élő liturgikus szokása a 16. században keletkezett, leírása a 17. században szerepel először a Rituale Romanum (Római Szertartáskönyv) függelékében. Babits Mihály megrázó verse, a Balázsolás, melyben a gégerákban szenvedő költő gyermeki bizalommal fordul a szent püspökhöz, ezt a szokást idézi fel.
Balázst a középkorban rendszerint püspöki öltözetben vagy palástban ábrázolták; keresztbe illesztett gyertyákkal; sertésfejjel és gerebennel (emlékezésül arra a vaskampóra, mellyel a legenda szerint kínzatása alkalmával a testét tépték).
Ünnepét Rómában a 12. század óta ülik február 3-án.
A legenda szerint egy napon rémült anya sietett Szent Balázshoz, mert fia egy torkán akadt halszálkától fuldokolt. A szent megáldotta a fiút (egy másik változat szerint eltávolította a szálkát), és így megmentette a haláltól.
Egy másik legenda szerint a helytartó először vízbe fojtás általi halálra ítélte a püspököt. Abba a tóba kellett volna vetni őt, amelybe korábban keresztény asszonyokat fojtottak, mert beleszórták a helytartó házi isteneinek szobrait a tóba. A bölcs csodatévő akkor a következőt tette: a partra érve rövid áldást adott a számára halált jelentő tóra, aztán a vízen járva a tó közepéig sétált. Ott megfordult, és barátságosan fölszólította bíráit, hogy saját isteneikbe vetett hitük bizonyságául kövessék őt a vízen járva. Hatvanöt férfi elfogadta a kihívást, és mind a vízbe fulladt.

(Forrás
Diós István: A szentek élete
Magyar katolikus lexikon)

Galéria

További hírek

2025.04.30.

Magdi lelkisége és élete továbbra is köztünk van

A 2025-ös Gizella-napokon is példaként állítjuk Bódi Mária Magdolna, a litériek szentéletű fiatalja, akit az Egyház április 26-án avatott volna boldoggá. A boldoggá avatást Ferenc pápa halála miatt elhalasztották, így a liturgikus ünneplésre egy későbbi időpontban kerül sor. Mégis, Magdi élete és lelkisége továbbra is jelen van közöttünk – a remény, a szeretet és az élő hit tanúságtevőjeként. A Gizella-napok keretében ezért olyan programok valósulnak meg, amelyek Magdi személyiségjegyeit, erényeit és örökségét állítják a középpontba.

2025.04.30.

Bódi Mária Magdolna boldoggá avatására készülve

Krisztus életáldozatának és feltámadásának ünnepén a Mennyei Atya hazahívta Ferenc pápát. Ennek következtében négy nappal Bódi Mária Magdolna tervezett boldoggá avatása előtt vált világossá, hogy tervezett ünnepünket nem most fogjuk megülni.

Megszakítás